Vállsebészet

Vállbetegségek

Rotátorköpeny szakadás vagy az ínszalagok gyulladása

Baleset következtében vagy krónikusan kialakuló vállfájdalom jellemzi, mely a legtöbbször a kar emelésekor jelentkezik és a végtag gyengeségéhez, terhelhetőség csökkenéshez vezet. Betegvizsgálattal kiszűrhető, röntgen és ultrahangvizsgálattal nagy valószínűséggel diagnosztizálható. A szakadás és a gyulladás elkülönítéséhez egyes esetekben MR vizsgálatra is szükség lehet. Személyre szabott kezelésre van szükség, mely lehet gyógytorna, gyógyszeres kezelés vagy műtét. A műtétet kis metszésből válltükrözéssel végezzük.

Ütközési-szindróma (impingement szindróma)

Általában túlerőltetés következtében kialakuló vállfájdalom, mely nappal típusosan a kar emelésekor jelentkezik viszont az inak gyulladása miatt sokszor az éjszakai alvást is zavarhatja. Fizikális vizsgálattal, egyszerű röntgen felvétellel és ultrahanggal diagnosztizálható. A rotátorköpeny szakadástól való elkülönítéséhez MR vizsgálatra lehet szükség. Kezelése alapvetően a gyógyszeres gyulladáscsökkentés (kenőcsök, tabletták, célzott injekció) és a gyógytorna kombinációja. Egyes esetekben műtétre (válltükrözés) is szükség lehet.

Ízületi porckopás

Inkább idős korban de bizonyos betegségeket és balesetet követően akár középkorúaknál is előforduló vállfájdalom, mely a betegvizsgálat során valószínűsíthető és röntgen felvételekkel diagnosztizálható. Fizioterápia, gyógyszerek enyhíthetik a panaszokat, de makacs fájdalom esetén a műtét jelenthet megoldást. Ez enyhe esetekben válltükrözést, előrehaladott állapotban vállprotézis beültetést jelent.

Felkarcsont fej elhalás

Baleset után, bizonyos gyógyszerek szedése (szteroid) ill. alkoholfogyasztás miatt kialakuló kórkép. Fájdalmat és fokozatos mozgásbeszűkülést okoz. Felismeréséhez a betegvizsgálaton túl néha elég a röntgen felvétel, de korai stádiumban MR képekre is szükség lehet. Gyógyszeres fájdalomcsillapítás és fizioterápiás módszerek mellett a végleges megoldást ez esetben is a vállprotézis beültetés adja.

Befagyott váll szindróma

Legtöbbször középkorú hölgyeknél jelentkező panasz, de cukorbetegek és más anyagcsere betegségben szenvedők nemtől függetlenül gyakrabban érintettek. Nevére jellemzően a vállmozgások befagyásával és sajgó fájdalommal jár. Betegvizsgálattal diagnosztizálható. Röntgenre és ultrahangra csak más betegségek kizárása miatt lehet szükség. Kezelésében legfontosabb a türelemmel végzett gyógytorna és az azt kiegészítő gyógyszeres gyulladáscsökkentők (tabletták, kenőcsök, célzott injekciók) használata. Műtétre ritkán van szükség.

Labrumszakadás / porcleválás

Vállficam után kialakuló ízületi instabilitás egyik oka lehet. Rendszeresen fej feletti tevékenységet végző, úgynevezett dobóatléták (kézilabda, röplabda, tenisz) esetében ficam nélkül is kialakulhat. A gyógytorna szerepe fontos, bizonyos formáinál ez elég lehet a panaszok kezeléséhez. Gyakran csak műtéttől várható javulás. Egyénre szabott kezelési tervre van szükség.

Vállcsúcsi fájdalom/ kulcscsont végi fájdalom

A kulcscsont külső végének krónikus túlterhelés vagy sport tevékenység után kialakuló fájdalma. Gyakori a rendszeresen konditermi edzést folytatók körében. A betegvizsgálat felveti, a röntgen felvétel megerősíti a diagnózist. Gyógyszeres kezelés, pontosan beadott injekciók sokszor megoldják a problémát, a fizikoterápia és életmódváltás is segíthet. Végső esetben műtéti kezelés jön szóba.

Vállízületi ultrahangvizsgálat

A vállízület testünk ultrahangvizsgálattal könnyen hozzáférhető régiója, mely ideális lehetőséget teremt különböző betegségek diagnosztizálásához. A dinamikus (mozgás közbeni) vizsgálat lehetősége miatt, bizonyos kórképek az MRI-hez hasonló pontossággal kimutathatóak.

Magánrendelésemen a vállízületi ultrahangvizsgálatot a betegvizsgálat kiegészítőjeként, döntéstámogató eszközként alkalmazom, mellyel pontosabb diagnózist, ezáltal hatékonyabb kezelést tudok biztosítani a vállfájdalommal hozzám forduló pácienseim számára.

A váll UH vizsgálatához kérem számítsanak a felsőruházat levételére. Bár a vizsgálat teljesen fájdalom mentes, a váll meglévő (bizonyos esetekben beszűkült) mozgástartományának végpontjait elérve kényelmetlenséget okozhat.

Váll műtétek

Válltükrözés

A műtétet leggyakrabban altatásban végezzük. Egy csőoptikához (artroszkóp) kapcsolt kamera segítségével, kis metszésen (kb 0,5 cm) keresztül alaposan átnézzük a vállízületet, miközben azt folyadékkal töltjük fel. A vizsgálattal pontosan meghatározhatók az ízületi porc, a vápaperem, a tok, a stabilizáló szalagok, a biceps ín, az ízületi tokkal egybefüggő inak (rotátor köpeny) és az azokat a vállcsúcstól (acromion) elválasztó nyálkatömlő (bursa) kóros eltérései és sérülései. A diagnosztika mellett az ízületben talált betegségek kezelhetőek, az ízületbe egy vagy több ugyanakkora metszésen át bevezetett eszközökkel. A helyreállítás során sokszor valamilyen kisméretű, szövetbarát fém vagy műanyag horgonyt kell a vállízület bizonyos részeibe helyeznünk. A beavatkozások végén a kart háromszögkendőbe vagy kartartó hevederbe helyezve pihentetjük. A műtét általában egynapos sebészet keretében történik, azaz a beteg legtöbbször a műtét másnapján elhagyja a kórházat.

A kartartó viselésének javasolt időtartama függ a talált lelettől és az elvégzett műtét típusától. A jó eredmény érdekében minden esetben gyógytornász által kontrollált rehabilitációra van szükség. A beteg otthonában a karját a kartartóból rendszeresen kiveheti és a gyógytornász instrukciói alapján tornáztathatja. Általában hetente egyszer javasolt gyógytornásszal találkozni, átbeszélni a tapasztalatokat valamint továbblépni újabb gyakorlatokkal. A varratokat, amennyiben szükséges, a műtét után 7-10 nappal távolítjuk el. Műtét után 6 hétig tilos autót vezetni, a kart támaszkodásra használni, fizikai munkát végezni. A rehabilitáció teljes időtartama változó, függ a műtét típusától, az életkortól és a beteg életvitelétől (fizikai munka, sporttevékenység), 6 héttől 6 hónapig tarthat.

Vállprotézis beültetés

A vállprotézis beültetést leggyakrabban altatásban végezzük. A váll magasságában ejtett metszésből feltárjuk a beteg ízületet. A károsodott felkarcsontfejet eltávolítjuk, majd kiképezzük a lapockában a vápa, a felkarcsontban a szár helyét oly módon, hogy abban a szövetbarát műanyagból, illetve fémből készült protézis részek általában csontcement segítségével, vagy bizonyos implantátumok esetén csontcement nélkül stabilan rögzíthetőek legyenek. Bizonyos esetekben az ízületnek csak a felkarcsont részét pótoljuk, a lapocka ízületi felszíne érintetlenül marad (hemiarthroplastica). A vállprotézis műtétek után a végtag kíméletét tépőzáras kartartóba való helyezéssel biztosítjuk. A implantátum körüli fertőzések kivédésére rövid ideig antibiotikum kezelést alkalmazunk. A mélyvénás trombózis megelőzésére, az arra hajlamos betegeknél, a műtét után 2-3 hétig véralvadást gátló injekció adása lehet szükséges, melyet a beteg saját magának is be tud adni. A betegeket a műtét után általában 3-5 nappal bocsátjuk otthonukba.

A műtét sikerességét itt is nagymértékben befolyásolja a rehabilitáció minősége. A beteg már a műtét utáni napon eltávolíthatja a karját a kartartóból és vezetett tornát végez a gyógytornász segítségével. Ezt folytatva a hazamenetelt követően a beteg a karját a kartartóból naponta többször kiveheti, hogy a gyógytornásztól megtanult gyógytornát elvégezze. A kartartót általában az első 1-2 hétben éjjel nappal, ezt követően 2-3 hétig éjszaka kell viselni, de speciális esetekben ettől a javaslat eltérhet. Műtét után 6 hétig tilos autót vezetni, egy pohár víznél nagyobb sújt emelni, a kart támaszkodásra használni, teljesen kifordítani, azzal a hát mögé nyúlni vagy azt a vízszintes fölé emelni. Csomós varratok esetén a műtét után általában 10-14 nappal kerül sor a varratszedésre. Felszívódó varrat esetén varratszedésre nincs szükség. Otthon a megtanult torna további rendszeres végzése szükséges az első járóbeteg kontrollig, amely körülbelül 3 hónappal a műtét után következik. Ebben az időszakban nagy segítség a gyógytornász által felügyelt torna hetente legalább egyszer, melyet ambulanciánkon, vagy távol lakó betegek esetében házi betegápolás keretén belül, illetve területileg illetékes fizioterápiás centrumban javaslunk igénybe venni. A teljes felépülés a műtét típusától, a beteg életvitelétől függően 3-6 hónap.

A műtéti tájékoztatók a Debreceni Egyetem Ortopédiai Klinika rehabilitációs anyagainak felhasználásával készültek.