Gyermekortopédia

Csípőficam és fejletlen csípő

A leggyakoribb csecsemőkori csípőízületi probléma, melyet ma már eredményesen tudunk szűrni illetve kezelni. A kisbabák enyhe, fájdalmatlan csípőízületi mozgásbeszűkülése lehet az egyetlen tünet, mely felismerés és kezelés nélkül később korai csípő porckopáshoz bizonyos esetekben súlyos mozgáskorlátozottsághoz vezethet. Ha korán felismerjük akkor legtöbbször segédeszközökkel (betétes rugi, Pavlik hám, Tübingeni ortézis), nagyon ritkán műtéttel gyógyítható. Ezért nagyon fontos az időben (6-12 hetes korban) végzett ultrahangos csípőszűrés.

Gyermekkori csípőbetegségek

Az átmeneti csípőízületi gyulladás, Perthes kór és combfej elcsúszás a gyermek különböző életkorokban (ebben a sorrendben) megjelenő csípőbetegségei. Mind csípőfájdalommal, mozgásbeszűküléssel és sántítással járhat. A panaszok megjelenésének idejében van különbség aszerint, hogy akutan vagy lassan alakulnak ki. Az első általában gyógyszeres kezelésre gyógyul, a másodiknál már műtétre is szóba jön, míg a harmadik kezelése kizárólag műtéti, néha akár sürgősségi beavatkozásra is szükség lehet.

Gerincferdülés, hanyagtartás

Ezek a kórképek sokszor iskolai szűrésen vetődnek fel. Ha a gyanú megalapozott akkor az ortopédiai betegvizsgálat, komolyabb deformitás esetén röntgen vizsgálat szükséges a pontos diagnózishoz. A korai felismerés itt is nagyon fontos, mert szakszerű gyógytorna, életmód változás sokszor megoldja a problémát. Néha fűzőre is szükség lehet, igen ritkán műtétet javaslunk.

Lúdtalp

Az egyik leggyakoribb gyermekortopédiai probléma, mely könnyen lehet a későbbi felnőtt ortopédiai problémája. A szakszerű betegvizsgálat könnyen felfedi és életmódbeli, cipőviselési szokások megváltoztatásával, ritkán talpbetéttel az esetek többségében kezelhető, mely után a gyermek kinövi a deformitást. Súlyos deformitások, fixált lúdtalp esetén korrekciós műtét is szóba jöhet.

Végtaghossz különbség, X láb, O láb

Gyakori alsó végtag deformitások, melyek a növekedésben lévő gyermeknél sokszor csak átmeneti problémaként jelentkeznek és spontán javulnak. A súlyosabb esetekre ma már korszerű, minimál invazív műtéti megoldások (átmeneti növekedés gátlás) állnak rendelkezésre, melyekkel a deformitások és a hosszkülönbség a növekedés időszakában eredményesen korrigálhatók.